Arla meddelade igår en prishöjning om tio procent. Det har lett till ilska reaktioner från såväl Coop som ICA.
De båda butikskedjorna är mycket förvånade över Arlas ”utspel” eftersom förhandlingar fortfarande pågår. Övriga mejeribranschen förväntas dock följa efter. Skånemejerier har en avtalad prishöjning om fem procent i oktober medan Milko fortfarande förhandlar.
Butikskedjorna har idagsläget inga egna varumärken inom mejeri; vilket bör innebära att konsumenterna slipper de metoder som användes när kedjorna ansåg att bland annat Kellogs var för dyra och stoppade produkten samtidigt som de lanserade sina egna frukostflingor.
DNs analys av det hela sammanfattas med att inflationen kan drivas upp 0,2 procentenheter till föjd av prishöjningen.
DN: Ilsken reaktion på höjda mjölkpriser
”Tio procent är väldigt mycket”
Surt mjölkbesked för svenskarna
Andra bloggar om:
ekonomi, ekonominyheter, coop, ica, arla, milko, skånemejerier