Efter sju års uppehåll ska SJ åter köra nattågen till Norrland efter att ha vunnit den senaste upphandlingen.
Ersättningen till SJ beräknas bli cirka 87 miljoner kronor årligen. Markant dyrare än de 60 miljoner kronor som i dagsläget betalas till Veolia Transport (tidigare Connex; koncernen som bland annat kör en stor del av landets bussar och Stockholms tunnelbana) som trafikerat sträckan de senaste fem åren.
Det nya avtalet innehåller dock nya krav på operatören. Städning, värme och ventilation regleras mycket hårdare. Detta är förmodligen en följd av den kritik Connex (numer Veolia) fick i början av sin avtalsperiod.
Från Veolia tycker man att trafiken borde avregleras ytterligare; då nattågen till Norrland är den enda fjärrtågstrafik som är konkurrensutsatt i dagsläget.
DN: SJ tar över Norrlandstågen
Andra bloggar om:
ekonomi, ekonominyheter, tåg, nattåg, sj, connex , veolia